Leven - Reisverslag uit Taizé, Frankrijk van Anne Westmaas - WaarBenJij.nu Leven - Reisverslag uit Taizé, Frankrijk van Anne Westmaas - WaarBenJij.nu

Leven

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

01 November 2016 | Frankrijk, Taizé

Alweer twee weken geleden legde 1 van de broeders zijn levensgeloften af. Na een voorbereidingstijd van een aantal jaar sloot deze broeder zich voor zijn leven lang aan bij de gemeenschap van Taize. Dit was best indrukwekkend. Een ceremonie in de kerk waarbij hij in de kring van broeders een aantal vragen met 'Ja, dat wil ik' beantwoordde en zijn ring ontving. De vrijwilligers hadden een plek dichtbij en daarnaast waren er zo'n 1500 Franse tieners aanwezig. (afgelopen weken waren er steeds tussen de 1500 en 2000 Franse 15/16jarigen aanwezig) Ik kan vertellen dat het op dit moment erg stil was in de kerk.
Ook waren er in de afgelopen weken twee mannen die hun witte gebedspij ontvingen en daarmee 'jonge broeder' werden.
Veel indrukken.

De afgelopen twee weken met de Franse tieners waren intens. Van te voren werden deze weken afgeschilderd als 'verschrikkelijk'. Ik moet zeggen dat er op het hele terrein geen stille plek te vinden was, zelfs niet in de kerk. Maar iemand attendeerde mij erop dat het voor deze tieners een kans is om in aanraking te komen met het geloof. Dat is zo. En toen op een avond broeder Alois sprak en de jongeren uitnodigde om rondom hem te komen zitten realiseerde ik me dat dit 1 van de doelen van de Taize-Cummunaute is; jongeren in aanraking brengen met God.

Desalnietemin was het gisteravond een nieuwe ervaring toen in de kerk in kwam. Het was zo stil dat ik bijna niet in mijn Bijbel durfde te bladeren. De mensen met de 'stilte'borden konden blijven zitten.
En vandaag kon ik helpen bij 1 van mijn favoriete jobs; neerhalen van de grote tenten.

So Taize, ik ga nog een paar weken genieten!

  • 01 November 2016 - 19:30

    Evelyn Westmaas:

    Ha An,
    fijn deze "aflevering". Ik krijg zo een goede indruk van je werk en wat er gebeurd in Taizé op dit moment.
    heb je vaak moeten lopen met je stiltebord de afgelopen weken? Niet echt iets voor jou;-)
    Geniet nu maar weer extra van de rust.
    gr ook Rik,Niek en papa

  • 02 November 2016 - 07:31

    Yvonne Vergeer:

    Wat een ervaringen Anne, geweldig!
    Geniet er maar van, maar vooral nu even van de rust.
    Kon jij nog niet even in die tenten slapen??
    Liefs van Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Soms alleen, soms samen; reizen is mijn hobby!

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 43407

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 22 Maart 2019

Israël en 2019

14 November 2018 - 06 December 2018

Senagal

22 November 2016 - 07 Februari 2017

Sri Lanka

22 September 2016 - 19 November 2016

Taizé

03 Oktober 2011 - 08 December 2011

Mijn tweede reis

Landen bezocht: