Naar het Noorden - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Anne Westmaas - WaarBenJij.nu Naar het Noorden - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van Anne Westmaas - WaarBenJij.nu

Naar het Noorden

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

16 November 2011 | Sri Lanka, Trincomalee

Er zijn alweer een aantal dagen voorbij waarin we een hoop hebben meegemaakt en ook een een heleboel hebben om over na te denken. Ik zal niet alle gedachten delen, dan worden het ongeveer drie boeken, maar veel plezier bij het lezen van de gebeurtenissen.

Er zijn drie dingen die Wout absoluut niet meer wil doen. De eerste is het beklimmen van Adam's Peak. Trots, maar gesloopt kwamen we er vanaf, hebben jullie gelezen. Het derde is een fietsrit waarbij hij voorop de stang van de fiets zat. Het tweede was het begin van onze trip naar het Noorden van Sri Lanka: een busrit van ruim 10 uur.
De informatie die we hadden gekregen, de rit van Kandy naar Jaffna zou hooguit 7 uur duren, bleek niet helemaal te kloppen. Werk aan de weg, slecht wegdek, controlepost, en het grote inschattingsvermogen van de Sri Lankaan die ons die informatie gaf, bleken een kink in de kabel.
Maar wat hebben wij een hoop gezien onderweg. Overblijfselen van de oorlog, hutjes waar mensen in wonen, monumenten, mijn-gebieden, compleet met rode waarschuwingsborden met een doodskop. En als je dan de verhalen in gedachten neemt en de cijfers die bij ons in de kranten hebben gestaan. 100.000 doden, 100.000 vluchtelingen. Ga maar door, ik heb het niet allemaal in mijn hoofd. Misschien zijn het er nog wel meer. Iedereen is familieleden en vrienden kwijtgeraakt.
Bij de controlepost werden onze paspoorten gekopieerd. Even leek het een probleem dat we nog geen adres hadden om naartoe te gaan, maar gelukkig voldeed een telefoonnummer.
Langs Kilinochchi, de plek waar ik eerder ben geweest. Overal waren mensen aan het bouwen. Rond een uur of zeven kwamen we aan in Jaffna. Wout had ondertussen kennis gemaakt met een man. Hij nam ons op sleeptouw naar een guesthouse, dropte ons daar en beloofde later op de avond nog terug te komen. Dat heeft hij gedaan en we hebben de dagen erna een goede vriend en gids aan hem gehad. We hebben verschillende tempels bezocht, in local-shops van bananenboombladeren gegeten en we konden hem bellen als het nodig was.
Een bijzonder uitje was het dagje Nagadeepa. Dat is een eiland waar Buddha voor de tweede keer Sri Lanka vereerde met een bezoek. Dit keer was het om een oorlog tussen twee koningen te voorkomen, wat hem nog gelukt is ook. Ook is daar een grote Hindu-tempel, de eerste waar we in zijn geweest. Was een kleuren zijn daarin verwerkt. De manier waarop we er kwamen was erg bijzonder. Omdat het een eiland is, zouden we met de veerboot gaan. Dat was niet zo veerboot als die in Nederland. Iedereen kreeg een zwemvest aan en toen mochten we afdalen in het ruim. (alsof zo'n zwemvest dan zou helpen) Zelfs de Sri Lankanen, waarvan de meeste kleiner zijn dan mij, moesten gebukt staan. En er pasten zo'n 30 mensen op de plek van 20. Zoiets moet je meemaken! Het was gaaf! De boot op de terugweg was gelukkig iets hoger.
Ook zijn we in de bibliotheek van Jaffna geweest. Mensen uit Sri Lanka gaan hier naartoe als zij een dagje uit gaan. Boeken met veel verschillende onderwerpen, Wout vond er zelfs één over Nederland. ''De enige echte Nederlanders zijn Friezen. Ze hebben een eigen land, eigen taal en eigen vlag. De rest van de Nederlanders bestaat uit Germanen en Franse Hugenoten.'' Nou, dat zijn toch waarheden :)
We zijn nog een dag en een nacht op bezoek geweest bij een vriend in Vanni. Dit is een arm, weinig ontwikkeld gebied in het noorden. Luke, die daar pastor is, had ons uitgenodigd om bij hem op bezoek te komen. Hij zei erbij: 'ik denk dat jullie het wel aankunnen dat er geen elektriciteit en geen luxe is'. Elektriciteit was er wel, op basis van zonne-energie. En een hele diepe put was de watervoorziening. We hebben daar met de kinderen gespeeld die voor evening-class kwamen, (evening-class is een soort van bijscholing, kinderen gaan 's ochtends gewoon naar hun school en komen dan 's middags voor extra lessen) speciaal voor ons hadden ze een middag vrij. Ze zouden nog nooit een blanke hebben gezien. Er komen in dat gebied geen toeristen. (in onze toeristengids, we hebben er drie bij ons, word niets over dit gebied vermeld) Nou, voetballen met de jongens is snel geregeld en springtouwen vinden de meeste kinderen ook erg leuk. Daarnaast hebben ze spelletjes die volgens mij in heel Sri Lanka worden gespeeld, want ik herkende ze van twee jaar geleden. Het was een hele leuke dag!
's Avonds konden we sterren kijken. Geen straatlantaarns of andere verlichting in de omgeving te bekennen, alleen maar een heldere lucht en zoveel sterren. Wat is de lucht/hemel/heelal (geef mij het goede woord eens!) oneindig!
Na een warme nacht (geen ven) 's ochtends vroeg de bus in. We hebben nu eindelijk door wat de beste plaats is voor onze tassen en waar we zelf eigenlijk niet moeten gaan zitten. Als je namelijk op de achterste bank van de bus zit, stuiter je bij iedere hobbel met je hoofd tegen het dak.
Ondertussen zijn we in Trincomalee aangekomen. Hier zitten we in een guesthouse op het strand. We rennen zo de zee in als we het warm hebben. Verder is het gewoon even vakantie houden. Zon, zee en strand. Genieten!

Liefs,

Wout en Anne

• 17 November 2011 - 13:13

Evelyn:

Ha jongens! ben blij weer iets te horen. Fijn ook dat Wout weer eens wat gelezen heeft! Onvoorstelbaar bijna dat jullie nu zwemmen in zee. Het is hier koud!

• 17 November 2011 - 18:55

Ineke:

Yes daar zijn ze weer! Goed idee dat zwemmen, ik ga zaterdag toch weer eens kijken hoe de temperatuur van het Veluwemeer is... Pfoeh, die lange ritten lijken me ook best pittig, alhoewel...op een fietsstang is ook niet alles! Goede reis weer verder, en als jullie daar aan zee liggen te luieren, denk dan heel eventjes aan ons!
    Groetjes Hein

• 23 November 2011 - 11:43

Hein:

p.s. Zijn jullie al weer bij de boys in Don Bosco?
    't Is stil geworden met reacties zeg, 't nieuwtje is er zeker af. Ik wacht geduldig op de volgende update van jullie! Greetings!