Veel nieuwe dingen! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Anne Westmaas - WaarBenJij.nu Veel nieuwe dingen! - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Anne Westmaas - WaarBenJij.nu

Veel nieuwe dingen!

Door: Wout

Blijf op de hoogte en volg Anne

06 November 2011 | Sri Lanka, Kandy

Het regent hier nu dus ik heb even tijd om wat te schrijven;)klinkt alsof ik het erg druk heb maar dat hadden we het ook afgelopen week!wat hebben wij veel gezien zeg!
Zoals Anne al schreef waren we een man tegengekomen(Karu) waarmee we een trip zouden doen, we hadden wat plekken gezegd en maandagmorgen vroeg na onze rijst en curry(ik begin het het gewoon een soort te waarderen dit eten) vertrokken we naar het zuiden richting Galle en daarna meer het land in bij de kust vandaan,we bezochten een kruidentuin en hadden lekker gegeten toen onze meneer de gids Karu opeens vroeg of wij het erg zouden vinden als hij weg ging want hij had andere belangrijke dingen te doen. Eerst waren wij erg verbaasd want we hadden met hem toch de reis besproken en de driver konden we nog eigenlijk helemaal niet! Maar ja na even overleg en de nodige uitleg van Karu is hij toch weggegaan en gingen we alleen verder met onze driver die uiteindelijk ook een erg goede gids bleek te zijn gelukkig!
We kwamen aan het begin van de avond aan in Tissarahamana bij een mooi hotel en dachten even lekker uit te rusten van de behoorlijk intensieve reis van toch ongeveer 8 uur maar we hadden tien minuten en dan moesten we snel weer komen want we gingen naar een ceremonie in Kataragama een heilige plaats voor boeddhisten,hindoes en ook moslims.
Hier komen het hele jaar pelgrims om de god kataragama deviyo te vereren want ze beschouwen hem als een van de grootste beschermers van het eiland en het geloof.
Het was erg apart om dit bij te wonen want het was voor ons natuurlijk helemaal nieuw je ziet mensen met grote schalen eten terwijl ze zelf misschien weinig eten hebben en ze geven dat dan aan boeddha een beeld wat niet eens meer leeft!deze schalen met eten werden eerst gezegend in een tempel en daarna werden ze bij de boeddha gebracht,ook was er veel opzwepend getrommel en allerlei belletjes je had een aantal mensen die een soort mee gingen dansen en in vervoering raakte was erg apart voor mij en ik moet zeggen dat ik me er niet erg gemakkelijk voelde.
Na een heerlijke nacht geslapen te hebben werden we dinsdagmorgen weer vroeg gewekt door onze gids(zijn naam is Sampath maar aan namen hebben jullie weinig) we gingen in een open jeep op safari in het Yala national park,ik had gelezen dat ze daar veel luipaarden en olifanten hadden dus het leek me erg leuk om er heen te gaan.
Helaas geen olifanten en luipaarden gezien maar wel heel erg veel andere mooie dieren en prachtige natuur we zagen de mooiste vogels en bloemen maar ook apen en zelfs krokodillen.
(ik stoot terwijl ik dit typ een glas cola om ik zal niet herhalen wat ik zei)
De tijd in het park ging erg snel maar we hebben er echt van genoten wat een prachtige natuur en alle beesten die hier gewoon in het wild leven!
We gingen die middag gelijk weer verder op reis want we hadden een strakke planning, en na een uur rijden zei sampath opeens:voor elke olifant die jullie nu zien wil ik 2 euro.Ik dacht toen al zoiets van nou hij zal wel een goed plekje weten, en inderdaad niet veel later kwamen we om de 100 meter een olifant tegen en soms wel een groep van 15 olifanten hij kwam niet meer bij en was maar wat trots op zijn eigen safari die toch eigenlijk veel beter was dan in Yala park vond hij zelf.
Het bleek dat we langs een ander wildpark reden en dat daar vaak olifanten te spotten zijn!
Nou dat maakte ons niet uit want wij hadden toch onze olifanten en hebben heel wat foto's gemaakt,dat van die 2 euro was gelukkig een grapje dat scheelde ons een vermogen;)
We kwamen aan in Radnapura wat betekent edelstenenstad een stad een beetje aan het begin van de bergen, deze stad doet zijn naam eer aan want het staat bekent om de grote hoeveelheden edelstenen die er gedolven worden. We gingen eerst naar een mijn en waren toch allebei wel blij dat we daar niet hoeven te werken het lijkt me toch niks om elke dag 20 meter of meer onder de grond te werken,maar het was erg interessant om te zien hoe dat allemaal werkt!daarna gingen we naar een klein museum met heel erg veel mooie stenen de mooiste kleurencombinaties was echt erg mooi!
Toen we in ons hotel aan kwamen bleken we de enige gasten te zijn was wel erg apart gevoel en s 'avonds aten we beneden in de kelder terwijl de kok gezellig toekeek. We keken vanuit onze kamer uit op rijstvelden met daarachter bergen een heel mooi gezicht!uit de tempel kwam een gezang wat wel een uur doorging en in de ochtend om 5 uur weer startte maar aan sommige dingen raak je ook gewend!

De volgende morgen vertrokken we weer vroeg (maar dat zal jullie niet verbazen) richting Dalhoussie dat ligt aan de voet van de Adam's peak de op 4 na hoogste berg van Sri-lanka maar wel de meest bekende deze berg is 2243 meter hoog.
De berg is heilig voor boeddhisten omdat er zich een voetafdruk van boeddha zou zijn die hij hier op 1 van zijn 3 bezoeken zou hebben achtergelaten.
Veel Sri Lankanen maar ook mensen uit andere landen maken de pelgrimstocht naar de top van de berg een pad wat gaat over duizenden traptreden!
Niet alleen voor boeddhisten maar ook voor moslims,christenen en hindoes is het een heillige berg ze hebben allemaal hun eigen verhaal erover zo zeggen sommige christenen dat hier Adam zijn eerste stappen op aarde heeft gezet zij denken dan ook dat Sri-Lanka het paradijs was!
Maar ik zal jullie verder de weetjes besparen het komt erop neer dat Anne en ik die berg wel even zouden beklimmen,nou zijn wij niet erg ervaren klimmers dus het viel ons eigenlijk erg tegen we hebben bijna 4 uur gedaan om boven te komen en waren behoorlijk uitgeput toen maar onderweg wel heel mooie dingen gezien prachtig uitzicht en enorme stilte het was echt heel mooi!toen we eenmaal boven kwamen bleek dat we in de wolken zaten dus we hebben niet vanaf de top kunnen kijken maar wel wat foto´s gemaakt als bewijs, en een heerlijke kop thee gehad van een kluizenaar dachten wij maar toen hij 100 roepies vroeg voor die thee bleek ook hij er gewoon te zijn voor de toeristen dat was beetje jammer maar ja eigenlijk keek ik er al niet meer zo van op want de meeste mensen denken toch wel dat je een rijke toerist ben en eigenlijk alles gaat over geld soms erg jammer maar ook door ons zelf(toeristen) gekomen.
Na de thee begonnen we aan de afdaling en hoewel het sneller ging bleek het zeker niet minder vermoeiend te zijn we waren helemaal uitgeput toen we de auto in rolden maar we hadden het gehaald en we waren erg trots op onszelf:)
Die avond hebben we het niet erg laat gemaakt en heerlijk geslapen!
De volgende morgen hebben we eindelijk keertje uitgeslapen:)en vertrokken we richting het noorden de bergen in!weer heel veel mooie dingen gezien en veel thee plantages waarop de theepluksters in weer en wind(in de bergen is het aanzienlijk kouder)thee aan het plukken waren. Ik hoorde dat de vrouwen wel 50 kilo thee plukken per persoon per dag dat is enorm veel maar het waren ook grote tassen op hun rug. Deze mensen behoren tot de armste groep mensen van het eiland het zijn veel uit zuid India gehaalde Tamils die hier nu zijn gevestigd met hun gezin en voor een karig loontje de hele dag aan het zwoegen zijn!zo zie je maar dat dat in veel landen het zelfde is voor het werk wat je zelf niet wil doen haal je toch gewoon mensen uit andere landen die het geld hard nodig hebben!dat komt jullie vast bekent voor en toch zitten we er altijd maar op te zeuren ikzelf ook!
We bekijken een klein thee museum en zien hoe je van thee blaadjes ook echt thee krijgt dat was erg interessant.
Na een paar uur komen we aan in Nuwara-Eliya waar we een paar dagen zouden verblijven zoals de planning was,in het SOS dorp zouden 2 van onze jongens(zo voelt het toch wel raar eigenlijk we zijn daar maar 3 weken geweest)verblijven want die waren overgeplaatst.Maar bij aankomst bleken ze er helemaal niet te zijn maar in een ander Don Bosco huis te zitten, we hebben even overlegd met elkaar maar toch besloten om dan maar verder te reizen want om nou weer 100 nieuwe kinderen te leren kennen leek ons erg pittig!het was best wel een teleurstelling maar gelukkig bood sampath aan om ons naar Kandy te brengen dat was erg aardig want dat scheelde ons een hoop reizen en eigenlijk zou hij vanaf dit punt naar huis gaan. We zijn nog wel van plan om de jongens als nog op te zoeken maar dat zal dan in de laatste week zijn!
Zo kwamen we dus een paar dagen eerder dan gepland in op donderdagmiddag in Kandy aan. Kandy is een grote stad met een hele rijke geschiedenis en de enige stad die lange tijd onafhankelijk bleef en pas in 1815 zich aan de Engelsen overgaf toen waren de Hollanders en de Portugezen dus al geweest!In Kandy bevind zich de tempel van de tand de belangrijkste Boeddhistische tempel van Sri-Lanka want hier word de tand van boeddha bewaard,das nog een heel verhaal want die tand heefd al heel wat meegemaakt en is zelfs al een keer kapot geweest,maar hij word nu bewaard in 7 kistjes waarvan de eerste 1,2 meter hoog is en daarna steeds kleiner!
We vonden een mooi guesthouse met een mooi uitzicht over kandy en we konden eindelijk onze spullen weer een keer helemaal uitpakken na een week reizen met steeds een andere slaapplek.in de avond gingen we gelijk even in het stads centrum kijken en zijn op de lokal market geweest is erg leuk want de naam zegt het al je ben echt onder de lokale mensen!elke winkel werden we naar binnengelokt en hoefde we alleen maar te kijken maar het komt er toch steeds op neer dat we eigenlijk toch wel wat moesten kopen!en dat is ook nog heel gedoe want ze hebben geen vaste prijzen dus het is gewoon opbieden tegen over elkaar ,Ik begin er steeds meer handigheid in te krijgen maar toch heb ik nog vaak het gevoel van nou volgens mij heb ik daar veel te veel voor betaald!
Nadat ik een heerlijke nacht geslapen heb(jullie merken wel dat ik veel over slapen zeg maarja dat is nou eenmaal een grote hobby van me:)gaan we vrijdagmorgen naar het wereld beroemde olifantenweeshuis in pinnawala nou dat heb ik geweten ook ik heb die dag volgens mij meer blanke mensen gezien dan locals maar we gingen toch voor de olifanten!
Toen we daar aankwamen kwamen de olifanten net terug van hun bad in de rivier,wat een gaaf gezicht zeg al die grote beesten en dan die leuke kleintjes ertussen!intussen was er alweer een handig mannetje met ons aan de praat die opmerkte dat wij voor de localprijs het park inkonden omdat we een visum hebben voor drie maanden.En omdat we dan geld uitspaarden konden we voor dat geld wel een ritje maken op een olifant:)nou die olifanten bleken natuurlijk wel van hem te zijn en we moesten dat eerst maar doen want dan konden we daarna het voeren van de kleine olifanten zien.het was natuurlijk een kleine gok maar gelukkig bleek die de waarheid te spreken en konden we inderdaad voor de local prijs naar binnen!nou het olifanten ritje was erg leuk maar ook eenmalig want het is toch wel erg hoog en het blijft toch een wild dier he;)
bij de ticketshop duurde het toch nog even voordat de vrouw het echt goed vond maar gelukkig mochten we echt voor maar 100 roepies (inplaats van 2000)naar binnen nou het was erg leuk binnen maar ik weet niet of dat kwam omdat we alweer olifanten zagen of om het plezier dat we erin hadden dat wij voor zo'n klein bedrag binnen liepen!we blijven toch beetje zuinige Nederlanders he;)
De dag erna dus op zaterdag zijn we de botanical gardens wezen bezoeken dat zijn mooie tuinen met heel veel bloemen en planten!bomen uit heel veel verschillende soorten landen was erg mooi maar we waren het best zat na zo'n intensieve week dat we blij waren dat we weer in ons kamertje waren!
Nou jullie weten weer beetje wat wij hier meemaken ik hoop dat het allemaal goed gaat daar in Nederland en anders maak je geen zorgen we zijn al op de helft;)

Hartelijke groet ook namens Anne,

Ice-Cream
(ik blijf die naam toch maar gebruiken ik denk nog veel aan de jongens en ik ben erg blij dat we besloten hebben om nog een paar daagjes naar ze toe te gaan in Maggona in december want ik zou zo graag nog veel voor ze willen doen!)

  • 07 November 2011 - 13:02

    Jh.mauritz@solcon.nl:

    Wout en Anne Ice-cream!

    Leuk om jullie verhaal te lezen. De offers voor Boeddha heb ik in CHina
    en Cambodje ook gezien. Aangrijpend om zo te offeren voor een afgod.
    Wat hebben de mensen daar ook nodig dat de goede Boodschap wordt gebracht!
    Jullie zijn al op de helft. Dat wordt in Woerden weer aftellen..
    Groet uit Kamerik.
    fam. Mauritz


  • 07 November 2011 - 13:42

    Frank Vervoorn:

    Ha Anne en Wout,

    Jullie zien wel veel zo he!
    In die tempels werd ik ook nooit blij, misselijk van de lucht van de kaarsen/olie en veel mensen en zo, als ik m'n ogen dicht doe ruik ik het zowat, BAH!
    geniet er nog een poosje van, groet, Frank en fam

  • 07 November 2011 - 14:06

    Ineke:

    We hebben weer gesmuld van jullie reisverslag! Wel tof dat jullie nog teruggaan naar de jongens! en van je nieuwe naam kom je gewoon voorlopig niet meer af Aaicee!
    Groeten vanuit hier: Hein

  • 07 November 2011 - 14:56

    Niek:):

    Wout, dit is echt een prachtig verhaal. het lijkt wel of je familie van me bent.;) ik mis je verschrikkelijk.:p
    Groeten Niek

  • 07 November 2011 - 15:19

    Elviera:

    Hoi Wout, je kan wel schrijver worden!
    Jullie beleven wel heel veel in zo een korte tijd. Heel veel plezier nog en geniet er lekker van.

    Gr.van ons allemaal

  • 07 November 2011 - 20:11

    Jasper W.:

    Hoi Anne en Icecream,

    Icecream, je blijft nog wel op een vanille ijsje lijken hoor. Je zou na zoveel weken toch wel een chocolade ijsje verwachten. Maar misschien komt dat door de foto's en is de werkelijkheid anders.
    Ik ben onder de indruk wat jullie allemaal zien en beleven en hoop dat jullie nog een paar leuke weken mogen hebben.
    Geniet ervan en doe voorzichtig.
    Met hart. groet,
    Oom Jasper en de rest

  • 08 November 2011 - 07:36

    Anouk:

    heey,

    super gaaf dat jullie op olifanten hebben gereden!!!

  • 09 November 2011 - 18:06

    Janet:

    Hoi Wout en Anne.
    Weer zo'n mooi verhaal. Wat maken jullie veel mee zeg! Groetjes.

  • 09 November 2011 - 21:03

    Nicolet Vervoorn:

    Wat leuk om de fotoos te zien! Het lijkt net alsof we er ook een beetje bij zijn. Te meer omdat Ice cream zo levendig en beeeeldig schrijft! Ik weet niet of ik het al eerder heb gezegd: zo niet, dan toch: van harte welkom bij ons om je live-verslagen te doen bij ons op de bank in Zetten. Gaan jullie nog naar Colombo city?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Soms alleen, soms samen; reizen is mijn hobby!

Actief sinds 18 Aug. 2011
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 43535

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 22 Maart 2019

Israël en 2019

14 November 2018 - 06 December 2018

Senagal

22 November 2016 - 07 Februari 2017

Sri Lanka

22 September 2016 - 19 November 2016

Taizé

03 Oktober 2011 - 08 December 2011

Mijn tweede reis

Landen bezocht: